Tuesday, April 19, 2011

betapa bertuahnya kita

as salam......pagi semalam saya didatangi seorang perempuan yg kira2 usia di awal 30an....di temani sepasang anak kembar menaiki motosikal memasuki perkarangan surau yang berhampiran....kebetulan saya berada di pintu pagar depan rumah........kemudian perempuan tersebut memberhentikan motornya,lalu bertanya tentang imam @ bilal surau......ketika itu waktu bekerja.....memang tiada siapa di surau....melainkan waktu2 solat.
saya bertanya pada nya kenapa nak jumpa imam, beberapa kali .....lalu dia bertanya sekiranya di surau kami ada sumbangan beras pada fakir miskin......lalu saya syorkan dia datang waktu2 orang solat maghrib,kerana ketika itu imam @ bilal hadir di surau.....
setelah di desak oleh saya lalu dia meminta bantuan sekilo beras untuk anak2nya makan tengahari itu.......ya allah!!!simpatinya saya.......kalaulah aku berada di tempatnya.......ada ketikanya makanan kami terlebih-lebih dan ketika itu ada orang yang sedang kelaparan........
ya allah ya tuhan ku.....aku bersyukur di atas nikmat yang kau kurniakan pada kami sekeluarga........
saya bekalkan perempuan tersebut dengan beras dan sedikit barangan dapur yang lain......sambil itu dapatkan alamatnya untuk susulan di hari kemudian.......
apa yang nak saya tegaskan di sini......1)bantulah jika ada orang yang memerlukan bantuan kita tanpa mempersoalkan kejujuran orang tersebut semampu kita
2)sesuatu yang baik,allah janjikan ganjaran yang lebih baik.......
3)sekiranya orang itu menipu,....itu urusannya dengan allah....
4)ambil 1 contoh:pendakwah kristian sering mendekati orang2 susah dengan memberi bantuan kewangan biasanya......kita orang islam pun x mampu berbuat demikian.....
5)bantu semampunya kita.....perumpamaan'jangan beri ikan, sebaliknya beri lah jala,nescaya x terputus bekalannya'
LUAHAN HATI......

1 comment:

  1. Alhamdulillah, kita masih mampu ... dan membantu setakat yang mampu ...

    ReplyDelete