Monday, May 9, 2011

lama da x jengok blog....bz & anak da lasak.....masa banyak dihabiskan bersamanya
berbaloi rasanya dapat main bersama sikecil tersayang.....walaupun keletihan hanya allah saje yg tahu betapa bertuahnya aku......
semalam terserempak dengan seorang jiran....da lama x jumpa dia....sambil mengendong anaknya,kami bersembang....bercerita tentang kehamilan dan melahirkan.....anakku berumur 1thn 8bln masih belum berjalan tetapi da lama berdiri dan bertatih selangkah dua....namun ia malas tuk berjalan @ melangkah jauh.....bertuahnya aku rasa ketika itu serta bersyukur ke hadrat ilahi
proses kehamilan kami hampir sama,begitu juga sewaktu melahirkan bezanya aku sedari awal menjalani pemeriksaan di hospital awam seawal kandungan manakala jiran tersebut kehospital swasta.....bezanya aku di sahkan kencing manis di awal kandungan dan disarankan menyuntik insulin bagi mengawal kadar gula dalam darah yang mmbekal ke janin ketika itu......jarak umur pun x jauh dimana aku lebih tua drpdnya........
kes kelahirannya pun hampir sama....cuma anaknya disahkan DOWN SINDROM,injap jantung berlubang dan beberapa masaalah lain.....
apa yang nak ku sampaikan disini......takdir allah x siapa yang tahu....cuma perkara ini boleh di elakkan jika dikesan dari awal.....
ketika aku dalam ward,doktor banyak menerangkan kesan2 penghidap kancing manis ketika mengandong...antaranya ,kecacatan otak,fizikal janin ,kerosakan organ dalaman bayi serta bayi besar berisiko tersangkut ketika proses kelahiran......
nasihat saya di sini....jika anda di sahkan mengandong....buat lah pemeriksaan AWAL bagi mengelakkan bayi anda cacat gara2 penyakit yang kita boleh cegah dari awal...........wallahhua'lam

No comments:

Post a Comment