Wednesday, February 2, 2011

SEGALANYA TERJAWAB......AKHIRNYA......

sebaik keluar dari hospital aku pun ke rumah ibu untuk packing barang dan terus pulang ke JOHOR.....seminggu raya berlalu.....aku hanya beraya di hospital sahaja.....
28/9/2009...lepas solat maghrib sekali lagi perut terasa memulas.....anak-anak ajak beraya rumah jiran pun aku da tak larat.....semakin malam semakin sakit rasanya.....ape-ape pun esok aje la aku ke hospital.....memandangkan tarikh untuk daftar kemasukan wad yang di keluarkan pada 1/10/2009 oleh H.S.A ....sekiranya aku pergi sudah semestinya aku akan di tahan wad awal......
pagi 29/09/2009,kerana dah tak tahan menanggung kesakitan......aku ke H.S.A dengan segala kelengkapan termasuk keperluan bayi.......berat ku ketika ini adalah 92kg.....usia kandungan masuk 38 minggu...
setiba di hospital,seperti di duga aku di tahan wad ......aku akan di paksa bersalin kerana pesakit diabetes seperti ku....bayinya akan di paksa keluar bila cukup kandungan 38 minggu...
di bilik saringan bersalin ketika itu padat ,tak ada kekosongan......semasa menunggu di luar .....tiba-tiba aku terdengar jeritan yang amat kuat.....ALLAH HU AKHBARRRR!!!!!!! seorang ibu telah melahirkankan anak depan pintu lif.....tak sempat ditolak ke dewan bersalin.......seorang doktor,2 orang jururawat berlari sambil menolak ibu tersebut ke bilik bersalin......kecut perut seketika.....semua yang ada di tempat pendaftaran tersebut tergamam seketika.
lebih kurang pukul 2 ptg aku di tempatkan di wad kelas 3,sementara menunggu kelas 1 ada kekosongan.....pada hari tersebut semua katil penuh.....masuk sorang dalam bilik bersalin.....tempatnya dah di di ganti pesakit lain pula......ada ketika nya beg-beg tak di ambil ,katil da ada orang lain ganti......termasuk katil yang aku duduki...
 4.30 ptg,sempat minum,nama ku di panggil untuk buat C.T.G .....tujuan untuk mngetahui kadar denyutan jantung bayi.......bayi sihat,jantung kuat......
nama ku di panggil lagi......mmmmmm apa lagi....SELUK la....kepala bayi tinggi lagi katanya....kemudian aku di tolak ke tingkat dua untuk menjalani SCAN......doktor maklumkan bahawa kedudukan bayi ku FOOTING BREECH @ kaki ke bawah(menyongsang).......dan katanya sesiapa yang mengalami keadaan begini memang sentiasa berasa sakit......patut la aku sentiasa sakit perut.......keluar masuk hospital.......rupa-rupanya' baby ibu ni tendang bola kt dalam perut yeerr'....
doktor tanpa berlengah maklumkan aku perlu di bedah segera.....aku terus di persiapkan untuk masuk ke dewan bedah.......sang suami pula sedang menguruskan pertukaran wad dan aku suruh dia balik uruskan diri dan anak-anak yang ku tinggalkan dari pagi......
sementara menunggu dewan bedah kosong....aku di tukarkan ke kelas 1.......
tepat jam 7.45 mlm aku di tolak ke dewan bedah......tanpa suami di sisi.......

No comments:

Post a Comment